علت خرابی بک لایت و نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون

خراب شدن بک لایت تلویزیون

برای نمایش دادن تصویر تلویزیون در زیر صفحه اصلی تلویزیون قطعاتی به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که اگرهرکدام از این قطعات نتواند کار خود را درست انجام دهد بقیه قطعات را درگیر مشکل میکنند . این قطعات بک لایت نام دارند .

خراب شدن بک لایت یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در بین تلویزیون های LED و LCD وجود دارد. خراب شدن بک لایت می تواند دلایل زیادی داشته باشد ، تعمیر بک لایت یکی از پردرخواست ترین موارد در تعمیرات تلویزیون می باشد.

در تمامی برندها خرابی بک لایت به یک مشکل پردرخواست تبدیل شده است . خراب شدن بک لایت باعث شده تا ما در دیدن تصویر تلویزیون دچار مشکل شویم پس بک لایت یکی از ارکان اصلی در نمایش دادن تصویر میباشد .

بک لایت چیست؟

 

در صفحات نمایشگر LCD تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه از خود هیچ منبع نوری ندارد و برای اینکه تصویر ایجاد شده قابل رویت باشد به یک نور پس زمینه نیاز است که به آن بک لایت می گویند ، یکی از مشکلات شایع در خرابی بک لایت تلویزیون LCD قطع شدن تصویر در حالی که صدا در حال پخش می باشد.

در نمایشگرهای اولیه LCD از لامپ های فلورسنت استفاده می شود که با گذشت زمان لامپ های LED جایگزین آنها می شود و تلویزیون های LED به بازار عرضه شد.

بک لایت های LED به دو شکل عمده در تلویزیون ها به کار رفته اند:

بک لایت بصورت مستقیم

۱) به صورت مستقیم (Direct):

به این صورت که آرایه ای از لامپ های LED در فواصلی مشخص دقیقا در پشت پنل قرار گرفته و پنل به صورت مستقیم در معرض منبع نور قرار می گیرد.

قرارگیری بک لایت در لبه

۲) قرارگیری در لبه ها (Edge) :

برای تولید تلویزیون های LED با ضخامت کمتر لامپ های LED به صورت ردیفی از لامپ های LED که به صورت فشرده در کنار هم پیچیده شده اند در لبه پنل قرار می گیرد و با شکست نور پنل از نور پس زمینه بهره مند می گردد.

ایرادهای ایجاد شده در اثر خرابی بک لایت:

 

۱) قطع شدن تصویر تلویزیون در حالی که صدا دارد
۲) تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون
۳) ظاهر شدن لوگوی اولیه و قطع شدن تصویر
۴) ایجاد نقاط نورانی در تصویر
۵) ایجاد نقاط تاریک در تصویر
۶) قطع و وصل شدن تصویر یا به اصطلاح چشمک زدن تصویر

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

 

  •  سری B از تلویزیون های سامسونگ :

در این سری از تلویزیون های سامسونگ دارای چند ورژن مانند B570 و B550 و B530 می شود در این سری برد بک لایت و برد پاور با هم ادغام شده و به صورت یک برد به نام برد پاور بک لایت شناخته می شود. در این مدل ایراد برد بک لایت به صورت قطع شدن تصویر پس از اینکه تلویزیون کمی کار میکند بوجود می آید که به مرور زمان با افزایش عمر لامپ ها فلورسنت و خرابی لامپ ها ممکن است باعث خرابی بک لایت شود.

  • سری C از تلویزیون های سامسونگ :

در این مدل برد بک لایت از برد پاور جدا می شود و با ایجاد یک سری تغییرات در چینش و نوع قطعه ها باعث شده خرابی بک لایت در این مدل نسبت به سری B کمتر باشد.بیشترین ایراد دیده شده در این سری خرابی برد پاور می باشد که باعث ایجاد ایراد در بک لایت می شود.

  • سری D از تلویزیون های سامسونگ :

شباهت خیلی زیادی بین سری D و سری C وجود دارد اما تغیبرات بسیار جزئی در این مدل باعث از بین رفتن ایراد بک لایت در این سری از تلویزیون های سامسونگ شده است.

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

بک لایت بخش قابل اهمیتی در تلویزیون های ال جی محسوب می شود همان طور که تاکنون در مقاله های مجموعه ما گفته شده هدف اصلی ما تشخیص درست ایراد و مشکل و رفع و برطرف کردن آن به بهترین شکل می باشد .
باید در نظر گرفت همیشه تعویض قطعه باعث رفع مشکل نمی شود گاهی ایراد بوجود آمده به خاطر تمام شدن عمر مفید و یا مستهلک شدن نمی باشد .

اگر بدون تشخیص درست ایراد قطعه عوض شود مجدداً قطعه تعویض شده دچار مشکل می شود با بررسی مشکلاتی که درباره ی تلویزیون در مجموعه خود با آن روبرو شدیم متوجه آن شدیم که خرابی بک لایت در تلویزیون ال جی یکی از شایع ترین ایرادها می شود که کاربران زیادی با آن روبرو می شوند .

یک سری از مدل های تلویزیون ال جی که دچار خرابی بک لایت می باشد مانند LB ، LN ، LY هستند .

علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

۲) بالا بودن ولتاژ بایاس لامپ ها در چند ثانیه ابتدایی روشن شدن تلویزیون

در ابتدای روشن شدن تلویزیون های ال جی ابتدا لوگوی ال جی می آید البته تمام مدل های تلویزیون در ابتدای روشن شدن اول لوگوی آن می آید و بعد از آن تنظیمات مختلفی که بایدانجام شود بصورت پیش فرض انجام می شود.

این تنظیمات پیش فرض عبارتست از تنظیمات نور و رنگ که بصورت پیش فرض تنظیم شده است.
در این پیش فرض تنظیم شده نور در ابتدا در بیشترین حد خود قرار دارد تا لوگوی ال جی به صورت کاملاً شفاف و واضح دیده می شود.

۱) استفاده از قطعات با کیفیت مناسب

باید توجه کرد که بک لایت های ال جی اط قطعاتی تشکیل شده که میزان کارکرد آنها متوسط است.

در تلویزیون های ال جی مدل های LB , LF , LY , LS و مدل های مشابه در واقع از سطح کیفیت متوسطی برخوردار هستند که عمر مفید آنها حدود ۵ سال می باشد.

البته گاهی اوقات با استفاده نادرست کردن از تلویزیون این عمر مفید کمتر شده و به سرعت با خرابی بک لایت مواجه می شوند.

۳) استفاده از بالاترین میزان نور بک لایت در منوی تنظیمات

طبق تجربه های کسب شده در شرکت تکنیک TV بسیاری از افراد از بیشترین میزان نور بک لایت استفاده می کنند به عبارت دیگر در بخش تنظیمات تلویزیون نور پس زمینه را در بالاترین حد تنظیم می کنند که این عمل موجب شده تا بک لایت از تمام توان استفاده کند و نتیجه ی این عمل کوتاه شدن عمر بک لایت می شود.

باید بدانیم که به صورت پیش فرض و تنظیم شده یعنی طبق تنظیمات کارخانه نور پس زمینه در بیشترین حد خود می باشد و حتی با ریست کردن تنظیمات تلویزیون کم این نور پس زمینه کم نمی شود.
در تلویزیون های ال جی نور پس زمینه را بین ۶۵ تا ۷۵ قرار دهید .
دقت در موارد گفته شده در بالا توان مصرفی تلویزیون را افزایش می دهد.

پیشنهاد ما به شما برای افزایش طول عمر بک لایت تلویزیون منزلتان با هر برندی رعایت کردن یک سری از موارد است که عبارتست از:
الف) کاهش نور بک لایت تلویزیون و تنظیم آن با نور محیطی منزل
ب) روشن کردن گزینه صرفه جویی انرژی و تنظیم آن به تناسب نور محیط منزل
ج) بعد از ۲تا ۳ ساعت کار کردن تلویزیون، تلویزیون را به مدت ۱۵ دقیقه خاموش کنید.

 

۴) جدا شدن لامپ های بک لایت از شاسی دستگاه

جدا شدن لامپ های بک لایت معمولاً در مدل هایی که بک لایت های شاخه ای دارند اتفاق می افتد.در این مدل ها شاسی دستگاه حکم خنک کننده را دارد و زمانی که چسب بین این لامپ ها و صفحه فلزی از بین می رود و باعث می شود از صفحه ی فلزی جدا شده یعنی ارتباط قطع شده یا ضعیف شده لامپ ها گرم شده و روند استهلاک سرعت می گیرد.
پس حالا با توجه به گفته های قبلی انتظار بر این است که خرابی بک لایت در LEDها کمتر باشد،امّا متاسفانه این طور نیست و هنوز هم کاربران زیادی دغدغه خرابی بک لایت LED خود را دارند و علت اصلی این ایراد به خاطر طراحی ناهماهنگ بین توان LED و ولت و آمپر ورودی تلویزیون می باشد.در حال حاضر کاربرانی که از مدل های LB و LN استفاده می کنند به خاطر ضعف در بک لایت با این مشکل روبرو هستند اما مژده ما به شما این است که متخصصان ما در شرکت تکنیک TV این مشکل را برایتان به نحو احسن حل می کنند.تعمیرات بک لایت در شرکت تکنیک TV در منزل و محل شما در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد.

انواع بک لایت های تلویزیون ال جی

۱) بک لایت های شاخه ای

سری LB , LA , LN , LY , LF مدل هایی هستند که دارای بک لایت شاخه ای هستند . به دلیل چینش لامپ های ال ای دی در این مدل ها زمانی که برای یکی از لامپ ها اتفاقی بیفتد این ایراد و اتفاق بقیه شاخه ها را نیز درگیر می کند .
اگر تعداد لامپ هایی که دچار مشکل شده باشند کمتر از ۱/۴ باشد و الباقی لامپ ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تنها همان قسمت هایی که دچار مشکل شده را تعمیر می کنند اما اگر تعداد لامپ ها خراب شده بیشتر باشد و یا اینکه الباقی مستهلک شده باشند بهتر است که تعویض بک لایت انجام شود .

انواع بک لایت در تلویزیون های ال جی

۲) بک لایت لبه

در مدل LM , LS از بک لایت لبه استفاده می شوند در این مدل بک لایت ما بیشتر تعویض بک لایت را پیشنهاد می کنیم. تنها در صورتی تعمیر انجام می شود که تعداد خیلی کمی از لامپ ها با مشکل مواجه شده باشد.

انواع بک لایت های تلویزیون سامسونگ

انواع بک لایت های تلویزیون سامسونگ

۱) بک لایت شاخه ای

سری EH , H , F از مدل هایی است که دارای بک لایت شاخه ای هستند .ایراد بک لایت بصورت اپیدمی در آنها اتفاق می افتد. در تلویزیون های سامسونگ‌ تفاوت در کیفیت قطعات و مدار بندی باعث شده تا ایراد و مشکل در بک لایت هم به شکل متفاوت ظاهر شود.
برای مثال در سری H بخش هایی از تصویر تاریک می شود و در سری F بیشتر به صورت تاریک شدن نیمی از صفحه روبرو می شویم.

۲) بک لایت لبه

سری ES شناخته شده ترین مدل تلویزیون سامسونگ می باشد که در آن از بک لایت مدل لبه استفاده می شود . تعمیر بک لایت در این مدل به خاطر چیدمان لامپ و کیفیت فیزیکی آنها بسیار سخت و دشوار است و تعویض بک لایت بهترین و تنها راه ممکن در تعمیر تلویزیون سامسونگ می باشد.

تعمیر تلویزیون سامسونگ در سری F

سری F یکی از مدل تلویزیون هایی است که به وفور برای تعمیر به مرکز تعمیرات تکنیک TV مراجعه میکنند.در سری F از مدل بک لایت شاخه ای استفاده شده است،در این مدل تراکم لامپ های ال ای دی نسبت به سایر مدل ها زیاد می باشد و این تراکم بیشتر باعث شده تا هر لامپ لازم نباشد که از حداکثر توان خود استفاده کند و این امر باعث می شود که دیرتر لامپ ها مستهلک شوند.این که تعداد لامپ ها بیشتر است علاوه بر اینکه هر لامپ از نور کمتری استفاده می کند این امر باعث شده گرمای کمتری هم تولید شود.

تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون

در دو مدل 40F و 46F لامپ ها قسمت بک لابت در دو مدار سری با هم موازی می شوند و این امر باعث شده که با خرابی در یکی از بخش ها نیمی از تصویر تاریک شود به عبارت دیگر لامپ های بک لایت به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شود و زمانی که مشکل در یکی از قسمت ها ایجاد شود آن نیمه عملکرد خود را از دست می دهد.

نکته مهم این است که برای تعمیر کردن بک لایت در سری F از چسب حرارتی استفاده می شود در حالی که در مدل PCB با استفاده از هولدارهای فلزی روی صفحه اصلی نگه داشته می شود و حالا این امر باعث شده فاصله بین لامپ و صفحه به حداقل برسد و این امر باعث شده انتقال گرما بین صفحه و لامپ ها که نقش خنک کننده را برای لامپ ها دارد به صورت کامل صورت نمی گیرد.

تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون

اصلاحیه بک لایت سامسونگ و ال جی:

 

یکی از اقدامات مهمی که ما در مجموعه تکنیک TV انجام می دهیم در ارتباط با تعمیر اطلاحیه بک لایت در تمامی برندها می باشد.
برای مثال اصلاحیه زدن در تلویزیون سامسونگ سری F به این صورت است که با اضافه کردن چسب حرارتی بین لامپ ها و صفحه اصلی گرمای ایجاد شده با سرعت بالتری انتقال پیدا می کند و این امر موجب خنک تر شدن و افزایش عمر لامپ ها می شود.
گاهی اوقات ولتاژی که از برد پاور که منبع تامین کننده ولتاژ لامپ های بک لایت می باشد خارج می شود با مقدار ولتاژی که لامپ های بک لایت لازم دارند هم خوانی ندارد و این عدم هم خوانی موجب خرابی بک لایت شده،اصلاحیه یعنی اینکه ما این هماهنگی را بوجود بیاوریم که این عمل با تغییر مقدار جریان ممکن می شود.